MODUŁ II:
Życie codzienne i rola nauczyciela Montessori
Szkolenie dla nauczycieli i asystentów grup Montessori, Opiekunów ale również rodziców pasjonatów pedagogiki Montessori
_______________________
Uczestnicy poznają podstawy teoretyczne działu życie praktyczne oraz metodykę pracy z pomocami. Nauczą się również przygotowywać samodzielnie pomoce w oparciu o konkretne zasady. Moduł uwzględnia pracę własną uczestników z zestawem pomocy rozwojowych
Samodzielny, sprawczy, pewny swoich umiejętności, a przez to pewny siebie człowiek.
Te cech kształtują się od pierwszych dni życia.
Życie codzienne, jak żaden inny dział pedagogiki Montessori, pomaga kształtować samodzielnego, pewnego siebie i sprawczego człowieka. Kształtuje nawyki, umiejętności i kompetencje na całe życie.
„Pomóż mi zrobić to samodzielnie” – kwintesencja pedagogiki Montessori – właśnie w tym dziale wyraża się najbardziej.
A nam: nauczycielom, rodzicom i opiekunom pozwala zaufać, poznać możliwości dziecka. A przede wszystkim zbudować piękną relację – opartą na zaufaniu, nie wyręczaniu.
Postaw na:
1. Rozwój umiejętności praktycznych
Ćwiczenia związane z życiem codziennym, takie jak mycie naczyń, zamiatanie, ubieranie się, czy nalewanie wody, pomagają dzieciom rozwijać praktyczne umiejętności, które są niezbędne w codziennym życiu. Te czynności uczą samodzielności i pewności siebie, dając dzieciom poczucie kompetencji i satysfakcji z wykonanego zadania.
2. Rozwój motoryki małej i dużej
Zadania związane z życiem codziennym angażują zarówno motorykę małą (precyzyjne ruchy dłoni i palców), jak i dużą (ruchy całego ciała). Na przykład, zapinanie guzików rozwija precyzyjne umiejętności manualne, a zamiatanie podłogi angażuje większe grupy mięśniowe. Trudno o lepsze przygotowanie do precyzyjnego używania ręki.
3. Rozwój koncentracji i uwagi
Wykonywanie zadań związanych z życiem codziennym wymaga koncentracji i uwagi na detalach. Dzieci uczą się skupienia na jednym zadaniu przez dłuższy czas, co jest fundamentalne dla późniejszej nauki i rozwoju intelektualnego. To polaryzacja uwagi – wyjątkowy rodzaj koncentracji. To dzięki niemu w mózgu na trwałe zapisują się umiejętności. A poprzez wielokrotne powtarzanie – mielinizują się połączenia nerwowe. Dziś, w czasach, kiedy tak wiele dzieci mierzy się z deficytem koncentracji, zadbajmy o ich koncentrację szczególnie.
4. Rozwój niezależności
Dział „Życie codzienne” zachęca dzieci do samodzielności i autonomii. Poprzez codzienne ćwiczenia dzieci uczą się, jak dbać o siebie i swoje otoczenie bez pomocy dorosłych, co wzmacnia ich poczucie własnej wartości i niezależności.
5. Rozwój umiejętności społecznych
Praktykowanie życia codziennego w grupie rówieśników sprzyja rozwojowi umiejętności społecznych. Dzieci uczą się współpracy, dzielenia się obowiązkami, pomagania innym oraz pracy w grupie.
6. Rozwój porządku i dyscypliny
Wprowadzenie rutyn i sekwencji działań pomaga dzieciom zrozumieć i docenić wartość porządku. Dzieci uczą się, że każde działanie ma swój określony sposób wykonania, co wprowadza elementy dyscypliny i organizacji do ich codziennego życia.
7. Przygotowanie do bardziej złożonych zadań
Ćwiczenia z życia codziennego stanowią podstawę dla bardziej skomplikowanych zadań, które dzieci będą napotykać w przyszłości. Umiejętności nabyte podczas tych ćwiczeń stanowią fundament do nauki bardziej zaawansowanych czynności i koncepcji w późniejszych etapach edukacji Montessori.
Podsumowując, dział „Życie codzienne” w edukacji Montessori jest kluczowy dla holistycznego rozwoju dziecka, wspierając zarówno jego umiejętności praktyczne, jak i emocjonalne, społeczne oraz intelektualne. Dzięki temu dzieci mogą rozwijać się w sposób harmonijny, zgodny z ich naturalnym tempem i zainteresowaniami.
Termin:
2 weekendy listopada (dokładne daty podamy do końca września)
Godziny: 8.30 – 16.30 (z przerwą obiadową)
Miejsce: Pestka Przedszkole Montessori, Zabrodzie 21A, Wrocław
Prowadząca: Donata Wiercińska
Inwestycja: 1200 zł