MODUŁ III:
Sensoryka w Montessori. Polisensoryczne poznawanie świata. Nauka wszystkimi zmysłami.
Dział „sensoryka” w edukacji Montessori odgrywa kluczową rolę w rozwoju dziecka, ponieważ opiera się na wykorzystaniu zmysłów do nauki i odkrywania świata. Oto kilka powodów, dlaczego ten dział jest tak ważny dla ogólnego rozwoju dziecka oraz dla rozwoju umiejętności matematycznych
1. Rozwój zmysłów
Ćwiczenia sensoryczne pomagają dzieciom w rozwijaniu i doskonaleniu wszystkich pięciu zmysłów: wzroku, słuchu, dotyku, smaku i węchu. Poprzez aktywne angażowanie zmysłów dzieci uczą się bardziej efektywnie przetwarzać informacje z otoczenia, co jest podstawą dla wszelkiej dalszej nauki.
2. Zwiększenie koncentracji i uwagi
Materiały sensoryczne wymagają od dzieci skupienia się na konkretnych zadaniach i detalach, co prowadzi do rozwijania umiejętności koncentracji i utrzymania uwagi przez dłuższy czas. Te umiejętności są niezbędne nie tylko w codziennym życiu, ale także w późniejszych etapach nauki, w tym w matematyce.
3. Rozwój koordynacji i precyzji ruchów
Dzieci pracujące z materiałami sensorycznymi uczą się precyzyjnych ruchów, co jest kluczowe dla rozwijania motoryki małej i dużej. Dobre umiejętności motoryczne są potrzebne do wykonywania zadań matematycznych, takich jak pisanie liczb, rysowanie kształtów czy manipulowanie przedmiotami.
4. Rozwój pojęć matematycznych
Wiele materiałów sensorycznych w metodzie Montessori wprowadza podstawowe pojęcia matematyczne w sposób intuicyjny i konkretny. Na przykład, dzieci uczą się o długości, szerokości, wysokości, objętości, kształtach i liczbach poprzez bezpośrednią manipulację odpowiednimi materiałami.
5. Uczenie przez doświadczenie
Sensoryka w Montessori opiera się na doświadczeniu. Dzieci uczą się poprzez bezpośrednie działanie i eksperymentowanie, co sprzyja głębszemu zrozumieniu pojęć matematycznych. Doświadczenia te pomagają w budowaniu solidnych podstaw teoretycznych, które są później rozwijane w bardziej abstrakcyjnych pojęciach matematycznych.
6. Rozwój logicznego myślenia i rozwiązywania problemów
Ćwiczenia sensoryczne wymagają od dzieci logicznego myślenia, analizowania i rozwiązywania problemów. Na przykład, układanki i sortery pomagają dzieciom w rozpoznawaniu wzorców, kształtów i sekwencji, co są kluczowymi umiejętnościami w matematyce.
7. Rozwój języka i komunikacji
Materiały sensoryczne często zawierają elementy językowe, które pomagają dzieciom rozwijać umiejętności komunikacyjne. Opisywanie doświadczeń i nazywanie obiektów związanych z konkretnymi właściwościami (np. „gładki”, „szorstki”, „okrągły”, „kwadratowy”) wspiera rozwój języka i jest bezpośrednio związane z nauką matematyki, gdzie precyzyjne opisywanie pojęć jest kluczowe.
8. Budowanie fundamentów dla abstrakcyjnego myślenia
Zmysłowe doświadczenia z materiałami Montessori tworzą most między konkretnym doświadczeniem a abstrakcyjnym myśleniem. Dzięki temu dzieci łatwiej przechodzą od manipulacji fizycznymi obiektami do operowania abstrakcyjnymi symbolami i pojęciami matematycznymi.
Podsumowanie
Dział „sensoryka” w edukacji Montessori jest nieoceniony dla holistycznego rozwoju dziecka. Poprzez rozwijanie zmysłów, umiejętności motorycznych, koncentracji oraz logicznego myślenia, dzieci zdobywają solidne podstawy, które są niezbędne dla późniejszego sukcesu w nauce matematyki i innych dziedzinach. Sensoryczne doświadczenia zapewniają, że nauka jest angażująca, intuicyjna i dostosowana do naturalnego rozwoju dziecka.
Na kursie nauczysz się, jak pracować z dzieckiem wszystkimi zmysłami, jak przygotować pomoce rozwojowe odpowiadające indywidualnym potrzebom Twojego dziecka. Sensoryka, to wstęp do matematyki! Materiał przygotowany przez dr Montessori działa na wszystkie zmysły dziecka i prowadzi do ich integracji. Szkolenie ma charakter praktyczny, będziesz miał szansę ćwiczyć swoje umiejętności w doświadczonej, dobrze wyposażonej placówce Montessori. Kurs poprowadzą doświadczeni trenerzy, od kilkunastu lat zajmującymi się pedagogiką Montessori.
Jeśli jesteś nauczycielem rozpoczynającym pracę w placówce Montessori lub potrzebujesz kursu odświeżającego, pracujesz w placówce konwencjonalnej i poszukujesz inspiracji, jesteś rodzicem i chcesz skutecznie wspierać swoje dziecko – to szkolenie jest właśnie dla Ciebie.
Termin:
22-23.02.2025, 8-9.03.2025
Godziny: 8.30 – 16.30 (z przerwą obiadową)
Miejsce: Pestka Przedszkole Montessori, Zabrodzie 21A, Wrocław
Prowadząca: Marta Derkowska
Inwestycja: 1200 zł