Niepubliczna Szkoła Podstawowa Montessori DCEM Niepubliczna Szkoła Podstawowa Montessori DCEM
  • +48 577 943 000 Zadzwoń
  • fundacja@dcem.pl Napisz
  • ul. Śnieżna 1 55-040 Bielany Wrocławskie
Kontakt
  • Szkoła DCEM
    • Montessori w DCEM
    • Profil absolwenta
    • Jak uczymy
    • Edukatorzy DCEM
    • Statut
    • Standardy Ochrony Małoletnich
    • Szkoła odpowiedzialna cyfrowo
    • Kontakt
  • Przedszkola współpracujące
    • Pestka
  • Szkolenia DCEM
    • Kurs dla asystentów
    • Geometria Montessori dla klas I-VI
    • Matematyka Montessori dla klas I-VI
    • Wykładowcy DCEM
  • Konferencja DCEM
    • KONFERENCJA 2025
      • IDEA
      • PROGRAM
      • PANEL DLA DYREKTORÓW
      • PRELEGENCI
    • KONFERENCJA 2024
      • IDEA
      • PROGRAM
      • PRELEGENCI
      • POWERSPEECH TOMASZA KOZŁOWSKIEGO
      • PANEL DLA DYREKTORÓW
      • PATRONAT SWPS – WYSTAWA SPECJALNA
      • NOCLEGI
    • KONFERENCJA 2023
    • KONFERENCJA 2019
    • KONFERENCJA 2018

MODUŁ III:
Sensoryka w Montessori. Polisensoryczne poznawanie świata. Nauka wszystkimi zmysłami.

Dział „sensoryka” w edukacji Montessori odgrywa kluczową rolę w rozwoju dziecka, ponieważ opiera się na wykorzystaniu zmysłów do nauki i odkrywania świata. Oto kilka powodów, dlaczego ten dział jest tak ważny dla ogólnego rozwoju dziecka oraz dla rozwoju umiejętności matematycznych

1. Rozwój zmysłów
Ćwiczenia sensoryczne pomagają dzieciom w rozwijaniu i doskonaleniu wszystkich pięciu zmysłów: wzroku, słuchu, dotyku, smaku i węchu. Poprzez aktywne angażowanie zmysłów dzieci uczą się bardziej efektywnie przetwarzać informacje z otoczenia, co jest podstawą dla wszelkiej dalszej nauki.

2. Zwiększenie koncentracji i uwagi
Materiały sensoryczne wymagają od dzieci skupienia się na konkretnych zadaniach i detalach, co prowadzi do rozwijania umiejętności koncentracji i utrzymania uwagi przez dłuższy czas. Te umiejętności są niezbędne nie tylko w codziennym życiu, ale także w późniejszych etapach nauki, w tym w matematyce.

3. Rozwój koordynacji i precyzji ruchów
Dzieci pracujące z materiałami sensorycznymi uczą się precyzyjnych ruchów, co jest kluczowe dla rozwijania motoryki małej i dużej. Dobre umiejętności motoryczne są potrzebne do wykonywania zadań matematycznych, takich jak pisanie liczb, rysowanie kształtów czy manipulowanie przedmiotami.

4. Rozwój pojęć matematycznych
Wiele materiałów sensorycznych w metodzie Montessori wprowadza podstawowe pojęcia matematyczne w sposób intuicyjny i konkretny. Na przykład, dzieci uczą się o długości, szerokości, wysokości, objętości, kształtach i liczbach poprzez bezpośrednią manipulację odpowiednimi materiałami.

5. Uczenie przez doświadczenie
Sensoryka w Montessori opiera się na doświadczeniu. Dzieci uczą się poprzez bezpośrednie działanie i eksperymentowanie, co sprzyja głębszemu zrozumieniu pojęć matematycznych. Doświadczenia te pomagają w budowaniu solidnych podstaw teoretycznych, które są później rozwijane w bardziej abstrakcyjnych pojęciach matematycznych.

6. Rozwój logicznego myślenia i rozwiązywania problemów
Ćwiczenia sensoryczne wymagają od dzieci logicznego myślenia, analizowania i rozwiązywania problemów. Na przykład, układanki i sortery pomagają dzieciom w rozpoznawaniu wzorców, kształtów i sekwencji, co są kluczowymi umiejętnościami w matematyce.

7. Rozwój języka i komunikacji
Materiały sensoryczne często zawierają elementy językowe, które pomagają dzieciom rozwijać umiejętności komunikacyjne. Opisywanie doświadczeń i nazywanie obiektów związanych z konkretnymi właściwościami (np. „gładki”, „szorstki”, „okrągły”, „kwadratowy”) wspiera rozwój języka i jest bezpośrednio związane z nauką matematyki, gdzie precyzyjne opisywanie pojęć jest kluczowe.

8. Budowanie fundamentów dla abstrakcyjnego myślenia
Zmysłowe doświadczenia z materiałami Montessori tworzą most między konkretnym doświadczeniem a abstrakcyjnym myśleniem. Dzięki temu dzieci łatwiej przechodzą od manipulacji fizycznymi obiektami do operowania abstrakcyjnymi symbolami i pojęciami matematycznymi.

Podsumowanie
Dział „sensoryka” w edukacji Montessori jest nieoceniony dla holistycznego rozwoju dziecka. Poprzez rozwijanie zmysłów, umiejętności motorycznych, koncentracji oraz logicznego myślenia, dzieci zdobywają solidne podstawy, które są niezbędne dla późniejszego sukcesu w nauce matematyki i innych dziedzinach. Sensoryczne doświadczenia zapewniają, że nauka jest angażująca, intuicyjna i dostosowana do naturalnego rozwoju dziecka.

Na kursie nauczysz się, jak pracować z dzieckiem wszystkimi zmysłami, jak przygotować pomoce rozwojowe odpowiadające indywidualnym potrzebom Twojego dziecka. Sensoryka, to wstęp do matematyki!  Materiał przygotowany przez dr Montessori działa na wszystkie zmysły dziecka i prowadzi do ich integracji. Szkolenie ma charakter praktyczny, będziesz miał szansę ćwiczyć swoje umiejętności w doświadczonej, dobrze wyposażonej placówce Montessori. Kurs poprowadzą doświadczeni trenerzy, od kilkunastu lat zajmującymi się pedagogiką Montessori.

Jeśli jesteś nauczycielem rozpoczynającym pracę w placówce Montessori lub potrzebujesz kursu odświeżającego, pracujesz w placówce konwencjonalnej i poszukujesz inspiracji, jesteś rodzicem i chcesz skutecznie wspierać swoje dziecko – to szkolenie jest właśnie dla Ciebie. 

Termin:
22-23.02.2025, 8-9.03.2025

Godziny: 8.30 – 16.30 (z przerwą obiadową)
Miejsce: Pestka Przedszkole Montessori, Zabrodzie 21A, Wrocław
Prowadząca: Marta Derkowska

Inwestycja: 1200 zł

Zapisuję się na MODUŁ III
Zapisuję się na KURS ROCZNY
Copyright 2022 Fundacja DOLNOŚLĄSKIE CENTRUM EDUKACJI MONTESSORI, All rights reserved. Wykonanie - Linx
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.Ok