UWAŻNOŚĆ (Mindfulness) to świadome, pełne ciekawości i otwartości doświadczanie chwili obecnej – tego, co nas otacza, czyli przedmiotów, przyrody i innych ludzi, jak i tego, co dzieje się w nas samych, czyli myśli, emocji i odczuć z ciała.

Nie jest to żadna ideologia, to po prostu zatrzymanie się w celu dostrzeżenia tego wszystkiego, co nas otacza oraz co dzieje się w nas w danej chwili.
Skuteczność uważności potwierdzona została w bardzo licznych badaniach naukowych, które pokazują, że codzienne ćwiczenie uważności poprawia koncentrację, pamięć oraz pomaga radzić sobie z trudnymi myślami i emocjami.

Research


Program ćwiczeń został opracowany przez prof. J.Kabat-Zinna (Mindfulness-Based Stress Reduction).
W Polsce od wielu lat są już prowadzone 8 tygodniowe kursy uważności oparte o program MBSR. I z wykorzystaniem tej metody prowadzimy uważność w DCEM.
Niby tak zwyczajne, a niestety tak rzadkie we współczesnym świecie, gdzie dorośli są często zestresowani i zaganiani a dzieci zalewają takie ilości bodźców, jak nigdy wcześniej.

Uważność

Polecana literatura:
J. Kabat-Zinn „Życie piękna katastrofa” (opis podejścia mindfulness oraz konkretnych ćwiczeń)
ks S. Radoń „Czy medytacja naprawdę działa?” (bardzo rzetelny zbiór ponad tysiąca badań naukowych na temat uważności)
E.Snel „Uważność i spokój żabki” (książka dla rodziców o tym, jak uczyć dzieci ważności, do książki dodana jest płytą CD z ćwiczeniami)

Katarzyna Kordowska
Koordynator uważności w szkole DCEM
Psycholog rodzinny, trener MBSR

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zobacz również

PROWADZĄCY KURS MONTESSORI
DZIECKO PRZYSZŁOŚCI edycja 2019
DZIECKO PRZYSZŁOŚCI edycja 2019
Rok Szkolny 2017-18